Siapa Rabiatul Adawiyah??

Assalamualaikum....

Aku jarang nak tulis entry time petang2 camni.. Tiba2 rasa rajin harini. Hehehe.. Sebenarnya aku nak cite pasal sorang perempuan yang aku respect gile ni.. Dia antara perempuan yang aku paling teruja lepas aku baca kisah2 dia.. Nama dia Rabiatul Adawiyah. Sorang yang paling dasyat cinta dia kat Allah.. Zaman sekarang ni tobat lahum tak de dah perempuan camni. Aku tak nak cite pasal kehidupan dia sebab aku tau ramai antara korang ni tau sejarah hidup dia. Aku cuma nak cite nape aku suka kat dia? Ape kelebihan yang ade kat dia sampai aku boleh taip entry ni?

Meh aku start ngan nape aku suka kat dia?? Antara kisah kehebatan dia ni adalah time dia budak2 lagi dia tak macam budak2 yang sebaya ngan dia. Kalau budak2 lain cuma tau nak main je tapi dia tak. Dia cuma reti belaja agama pastu dah tunjukkan yang diri dia tu bakal menjadi sorang yang tinggi darjat dia di sisi Allah. Dalam usia yang masih muda ni, dia dah tunjukkan kematangan dia dalam memahami hakikat kehidupan dunia dan akhirat. Aku time budak2 dulu cuma reti main basikal ngan bola je weh... Dedi aku suruh pi ngaji aku pi tapi tak sampai pun rumah ustaz tu. Aku lepak ngan kawan2 aku sambil tunggu nak main bola.. Hahaha..Pergh, jauh beza ngan Rabiatul Adawiyah.

Setiap orang takkan terlepas dari ujian hidup kat dunia ni.. Hebat camne pun kita, kita mesti di uji oleh Allah. Nabi2, Rasul2 kita pun kena uji, ni plak kita sebagai hamba biasa. Tak terkecuali gak Rabiatul Adawiyah ni my greatest woman. Hehehe..Ujian pertama yang dia lalui adalah kematian ayah dia yang tercinta yang banyak ajar dia ilmu agama, yang banyak support dia dalam segala hal. Tak lama pas ayah dia meninggal, mak dia plak meninggal. Kakak2 dia semua sedih bagai nak rak tapi Rabiatul Adawiyah tak.. Dia maintain steady and slumber sampai kakak2 dia agak bengang ngan dia sampai akak2 dia cakap dia ni tak sayang mak ayah dia, tak kenang jasa orang tua. Tapi nak tau ape ayat Rabiatul Adawiyah bila kakak2 dia marah dia?? Ayat dia lebih kurang camni " Kakak2 ku yang tercinta, aku sebenarnya sangat sayang kat mak ayah kita cuma sayang aku kat Allah melebihi segala2nya. Aku yakin bila cinta aku hanya untuk Allah, kita dan orang sekeliling kita akan terselamat dari api neraka  akhirat nanti ". Korang nampak tak power tak powernye ayat dia sedangkan dia time tu kecik lagi. Sendiri pikir la kan!! Aku tak pernah lagi rasa kehilangan orang tua tapi aku harap kalau aku rasa benda ni nanti aku boleh kuat jiwa. Zaman sekarang ni ramai orang yang cuma putus cinta tapi sedih mengalahkan sedih orang mati. Siap buat benda2 bodo lagi.. Dasyat sungguh manusia2 sekarang ni. Jauh beza ngan Rabiatul Adawiyah.. Huhuhu.. Sedeyyy...

Banyak lagi yang aku suka pasal dia ni tapi cukupla sket2. Nak cite semua baik aku buat buku kan? Haha.. Jom kita tengok kelebihan dia plak. Banyak kelebihan dia yang aku suka. Semestinya dia cantik, ayu, lawa, cun dan aku sebagai lelaki mesti tengok kriteria ni. Tapi bukan kelebihan ni yang aku nak cite. Yang ni sebagai iklan je. Hehehe.. Kelebihan dia yang aku betul2 tabik adalah ketinggian ilmu yang dia ada. Korang bayangla zaman dia ni ada berapa ramai alim ulama, ahli sufi ( korang boleh terangkan tak ape ni ahli sufi??aku betul2 tak paham ) dikalangan lelaki dan di antara diorang tu adalah tuk guru dia tapi ape yang berlaku adalah ulama2 dan ahli sufi tu menuntut ilmu ngan dia balik. Hebat gile kan perempuan nama Rabiatul Adawiyah ni?? Sape kata perempuan tak hebat? Dia ni dah menjadi contoh bahawa perempuan boleh bersaing ngan lelaki dan sepatutnye perempuan2 zaman sekarang jadikan sejarah dia ni sebagai role model. Tapi role model perempuan zaman sekarang adalah penyanyi, model fesyen, macam2la. Malas nak tulis banyak2. Satgi kena marah plak. Huhu..

Paling utama adalah Rabiatul Adawiyah ni tegas dengan pendirian dan falsafah hidup dia. Hinggakan orang yang nak berdebat ngan dia boleh checkmate ngan satu ayat dia je. Ada plak kisah yang mana ramai orang nak melamar dia, nak jadikan dia sebagai isteri tapi kena reject. Yang melamar tu plak bukan orang cokia tokkk tapi orang hebat2, kaya termasukla sorang tu wali Allah. Rabiatul Adawiyah dengan slumber je reject lamaran diorang tu ngan alasan cinta manusia hebat camne pun tetap tak leh lawan cinta dia kat Allah..Pergh, dasyat weh.. Memang dia ni antara perempuan2 agung yang wujud kat dunia ni. Jadi perempuan2 zaman sekarang kena jadi cam dia ni. Yang teguh pendirian, tegas dalam keputusan. Ni tak, kena ayat sket dah cair. Kena jek sket dah bagi segala2 kat lelaki.. Hehehe

Dah cukup. Aku dah rasa malas nak menulis ni.. Bagi aku kisah Rabiatul Adwiyah ni patut di baca oleh setiap lapisan manusia tak kira lelaki perempuan sebagai panduan dan motivasi diri. Sebenarnye banyak lagi kisah2 perempuan hebat yang aku baca cam Aisyah isteri nabi, Fatimah anak nabi, Ainul Mardhiah bidadari syurga dan banyak lagi. Bagi aku dalam zaman yang banyak sesat ni lagi baik kita kembali baca sejarah sebab dengan sejarah la kita boleh membina kehidupan yang hebat. Sejarah hidup aku kalau dulu aku rasa hebat tapi sekarang aku rasa haram tak hebat. Memalukan.. Jadi ape kata kalau kita mula cipta satu sejarah yang hebat untuk diri kita. Sekurang2nye nanti anak cucu kita akan cite pasal kehebatan kita dan diorang akan jadikan kita sebagai mentor. Tak payah berangan nak masuk dalam buku sejarah sekolah sebab amat2 mustahil tapi sebagai  ingatan mulut generasi kita akan datang insyaAllah tak mustahil..Peace



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

7 comments:

  1. Allahu akbar!

    Panjang entry kali bro.. Aku tabik gak Rabaitul Adawiyah.. ^^

    lalu ada lagu khas dengan entry ko bro
    http://www.youtube.com/watch?v=f4D0EXK0V9w

    oleh itu, generasi muda wajib mengkaji sirah pada nabi dan wali-wali Allah.. ^^

    Terima Kasih bro.

  1. @naim
    sama2 bro..mengkaji sirah nabi,wali lagi baik dari mengkaji sirah lady gaga..haha..tq bagi link lagu bro

  1. mana ada lagi wanita sebegini sekarang....lihat saja sekeliling kita

    Rabaitul Adawiyah, serikandi buat wanita

  1. @yatie awang
    bukan tak de kak tapi 1 dalam sejuta mungkin ade. Kalau ade pun kualiti tak sama..saya tak tau tapi saya yakin ada perempuan camni dalam dunia kita sekarang..hahaha

  1. ku membaca sambil menyanyi kecil lagu rabiatul adawiyah, heh..
    terbaik la bro.

  1. @fa-in
    dasyat tokkk...sambil baca boleh nyanyi.nak belaja ar cara baca camni..ahaks

  1. rabiatul adawiyah, kisah cntanya memang hebat..lebih hebat dari laila dan Majnun, lebih hebat dari romeo dan juliet, kerana yg dicintainya adalah Yang Maha Hebat...semoga amani juga dapat menjadi seperti rabiatul adawiyah :)

Post a Comment