Anak Buah aku Best..Hahaha

Assalamualaikum...

Malam ni ringkas2 je. Aku ni sebenarnye cepat teruja ngan sesuatu yang aku jarang tengok, dengar. Biasala aku ni kan baru nak tengok dunia yang cerah, terang benderang ni. Sebelum ni aku hidup dalam dunia gelap je.. Hahaha.. Camni sebenar dia. Aku ada ramai anak buah kat kampung ni. Semuanya kecik2 lagi.. Budak2 kecik ni panggil aku paklong. Bila aku balik hujung minggu camni ( kat kedah hujung minggu jumaat sabtu,bukan sabtu ahad ) aku excited bila budak2 ni menjerit " Yeye..paklong balik, paklong balik ". Hahaha.. Aku rasa cam dah tua sangat plak bila budak2 ni panggil aku camtu. Tapi korang jangan tak caye aku ni dah ade cucu woo.. Cucu tu kena panggil aku tok wan. Lagi la aku rasa aku tua. Hahaha.. Dok kat kampung, ni la antara pangkat yang aku dapat..

Tapi bukan pangkat yang aku teruja sangat sampai aku nak cite kat sini. Tadi tu intro je. Aku nak cite pasal 2 orang anak buah aku ni. Diorang ni adik beradik, yang sulung laki, kedua perempuan. Diorang ni nakal nak mampuih sampai kadang2 aku rasa cam nak bagi penyepak je. Orang kedah cakap ketegaq. Dahla ketegaq, kahaq plak pastu loklaq pun ada gak. Memang dasyat ar diorang ni. Aku ni memang garang ngan anak2 buah aku ni tapi garang sebab nak mendidik la. Sebenarnye aku sayang ngan diorang sebab buas2 diorang ni pun, diorang dengar cakap aku.. Huhu.. Sambung balik pasal 2 orang anak buah aku tadi ni. Diorang ni tak de mak dah sebab abang sepupu aku dah bercerai ngan mak diorang. Aku pun tak tau sebab ape. Sekarang ni diorang tinggal ngan ayah diorang dan ayah diorang ni la yang jaga diorang betul2, bagi pendidikan yang sempurna. Dulu diorang tinggal ngan mak diorang tapi mak diorang ni tak jaga diorang sangat. Budak2 ni cite masa diorang tinggal ngan mak diorang tu, diorang asyik kena marah, kena pukul je. Kesian diorang. Aku rasa sebab ni kot abang sepupu aku ambik budak2 ni tinggal ngan dia.

Abang sepupu aku ni pun bukanla sorang yang baik sangat pun time muda2 dulu. Dia ni kira legend ar time zaman rempit dia dulu. Moto dia memang tip top habis. Penang, kedah, perlis memang moto dia ada nama ar. Tapi tu dulu zaman sebelum kawin. Bila dah kawin, dia dah slow sket. Tapi dia betul2 berubah lepas dia bercerai ngan bini dia. Dari situ la dia dah start solat 5 waktu, reti bertanggungjawab, kira jadi baik ar. Satu benda yang aku nampak kat dia walaupun dia ni takla reti sangat pasal agama tapi dia bersungguh2 aja agama kat anak dia yang 2 orang tadi ni sebab dia tak nak anak2 dia terbiar walaupun budak2 tu tak de mak. Paling penting dia tak nak anak2 dia jadi cam dia time muda2 dulu. Aku tengok dia memang sayang gile ar kat anak2 dia tu walaupun dia garang.

Satu benda yang aku betul2 rasa insaf, kadang2 nak keluar gak airmata ni time budak 2 orang ni nak tido. Sebelum diorang tido, diorang akan baca doa tido, mengucap, baca ayat kursi, ayat seribu dinar dan 3 Qul. Serius beb aku tacing gila bila dengar budak2 ni baca semua tu. Yang sulung tu umo 4taun, yang 2nd umo 3taun. Walaupun baca pun pelat tapi ok ar budak2 lagi tu. Ni la namanya melentur buluh biar dari rebung. Jarangla aku tengok budak2 yang seangkatan ngan diorang ni boleh baca semua tu dengan lancar walaupun pelat. Lainla yang jenis memang masuk sekolah khas yang bayar bulan2 beratus2.. Abang sepupu aku ni kerja kampung je, tak de duit nak hantar anak2 belaja kat sekolah mahal camtu. Dia cuma hantar kat tadika kampung je..

Bila aku bandingkan diri aku ngan budak2 ni, aku dulu lagi teruk woo.. Tak payah tengok dulu, sekarang pun lebih kurang je. Aku tau ayat seribu dinar tapi serius aku tak ingat ayat tu beb. Ayat kursi aku ingatla.. Aku tak salahkan parent aku sebab diorang dah aja aku macam2 cuma aku je lalai sekejap. Sekarang ni ramai kawan2 yang seangkatan umo ngan aku yang dah kawin dan bakal berkawin. Bila korang dah dapat anak atau dah ada anak, aja anak2 korang betul2. Kalau cikgu tibai sket2 sebab nak aja anak kita, tak payahla kita nak marah2. Dah kita yang bagi cikgu tu aja anak kita pastu bila cikgu tu nak aja, kita plak marah2.. Ape kes?? Cuba kita bandingkan zaman dulu ngan zaman sekarang, golongan zaman mana yang ramai jadi orang?? Aku cakap zaman dulu. Zaman sekarang ramai yang jadi binatang tul tak? Realiti depan mata so buka mata luas2.. Sendiri mau ingat la kan.. Hehehe.. Sama2 kita muhasabah diri supaya kita jadi yang terbaik.. Peace



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

16 comments:

  1. hehe mcm aku cuma baca akan baca sebelum tido kalau aku g tido kt hutan ke atau kt umah org...baca tujuh kali ayat kursi untuk melindungi diri dari jin, binatang buas mahupun manusia...kalau kt umah..fuh malas bebenor..letak pala atas bantal terus tak ingt dunia hehehe

  1. ^_^

    Pangkat Paklong noh.. Aku ada anak buah gak. aku pangkat pak teh/ hhaa

    terbaik bro.. Nanti kawin. ajak aku.. nak jmpa face to face.. :P

    ^^

  1. betul tu,dr diorang kecik la kena aja betul2.
    baca entry ni tetiba rindu kat kampung, sobs..

  1. aku sokong entry ko 100%
    betul2
    anak2 skrg kebanyakkannya dimanja2 tu bila besar tak jadi manusia
    :-)

  1. pening kepala.., jap lagi continue baca na..

  1. betul tu melentur buluh biar dari rebungnya..teringat kat ank buah

  1. @kumbang jingga
    aku baca bismillah je bai..haha

    @naim
    haha..aku lambat lagi nak kawin bro tapi dun wori,aku jemput ang nanti.jangan tak mai plak..hoho

    @fa-in
    kalau rindu kampung,kol orang kampung tanya habaq.hehe

  1. @hans
    aku pun sokong statement ko 100%..haha

    @azwa amani
    pening kepala makan panadol activefast untuk mendapat kelegaan cepat.ni iklan cakap,bukan saya ok..ahaks

    @fadh leyanie
    mencabut pokok biarla dari akarnye barula pokok tu tak tumbuh dah..peribahasa baru ni..peace

  1. ..huhu..nice entry..mesti budak2 tu comel time baca doa..baguslah ayah depa tu, at least dia ada rasa tggungjawab nak bagi pendidikan dn dlm masa yg sama dia un belajaq sama.. takdelah budak2 tu tanya kat dia time akhirat nanti sebab tak bagi pendidikan agama..awak pun boleh la tgok2kan dia time balik kg tu, ngajarkan ngaji ke, bawa solat jemaah sama-sama ke kat rumah, belikan choki-choki kat depa...hahaha...kim salam kat budak2 tu yer, amani ni suka budak2.

  1. @azwa amani
    haha..part beli coki2 tu memang selalu dah,solat jemaah pun memang dah wajib kat kampung ni tapi part aja ngaji tu tak leh lagi la..paklong depa ni pun merangkak2 lagi..hoho..

  1. betul tu niki, anak2 memang kena diajar dari kecil, biar itu semua menjadi amalan hidup hari2....tapi tak boleh nak bohong diri sendiri, akak pun kadang2 macam niki gak,lalai..

  1. anak itu umpama kain putih.. ibubapa yg perlu mencorakkannya.

  1. @yatie awang
    akak lalai sket saya lalai banyak..haha

    @zul fattah
    yup aku stuju.tapi aku suka guna anak itu umpama kek.ibu bapa yang perlu bagi perisa tuk bagi sedap..

  1. ununglar ade anak2 sedara..budak2 nie kalau kita didik dia elok2, InsyaAllah besar nanti elok lah jadi dia..ibarat pepatah dulu2 kata, melentur buluh biar dari rebungnya..mesti comel kan ank2 sedar kamu tue aniki..=)

  1. @terbang bersamaku
    mestila comel..tengok ar pak long dia 100 kali ganda comel..hahaha..just kidding

  1. terima kasih paklong utk entry ni.sesama kita ingatkan diri kita :)

Post a Comment