Malang Tak Berbau..

Assalamualaikum..

Maha suci Allah yang sentiasa memberi ujian kepada hambaNya untuk di nilai samada hambaNya itu sabar atau tak dalam menghadapi ujian.. Aku tuju kat diri aku ayat ni sebenarnya.. Malam ni kerana sekor ular, aku excident masuk dalam kolam kat rumah pak cik aku.. Aku sedih sangat sebab dua awek aku tengah sakit sekarang akibat excident tadi.. Aku sedih campur serabut sekarang ni sebab aku terpaksa mengeluarkan kos rawatan diorang... Tapi aku kena sabar dan bertenang. Aku kena cool sebab aku tau Allah nak uji iman aku..

Cita ni camni.. Pas maghrib tadi aku nak pi rumah pakcik aku. Sekeliling rumah pakcik aku tu ada bendang. Depan rumah pakcik aku tu ada kolam yang boleh tahan luas dan dalam dia.. Nak di jadikan cita time aku nak sampai dekat pintu pagar rumah pakcik aku tu, tiba2 ada sekor ular badan dia belang2 kuning hitam melintas jalan. Aku terus terang ar aku ni penakut ngan ular. Time ular tu melintas, aku stop bagi laluan kat dia. Sebenarnya aku tak berani nak langgar dia takut dia patuk aku.. Bila aku tengok dia dah selamat cross the road, aku pun pecutla sebab aku takut dia patah balik kejar aku. Elok2 aku lalu sebelah kolam tu tiba2 tayar motor aku tergelincir sebab tanah licin petang tadi hujan lebat. Aku pun apa lagi alang2 dah tak leh control, aku terjun dalam kolam tu..

Serius aku cita beb, aku memang betul2 takut plus trauma ngan ular ni. Time aku tenggelam dalam kolam tu aku terbayang2 ada ular dalam kolam tu. Aku pun cepat2 berenang pi tebing and lari naik atas. Time lari tu baru aku teringat dalam seluar aku ada henset yang aku sayang giler.. Cepat2 aku keluarkan dia dari poket sambil cek takut dia rosak. Nasib baik dia hidup lagi tapi aku tau dia dah masuk air sebab aku memang jatuh kat tempat paling dalam kat kolam tu. Lepas aku mintak tolong pakcik dan sepupu aku selamatkan motor aku, baru aku perasan motor aku cedera parah.. Pas mandi, aku terus buka motor aku untuk selamatkan dia dari terus jem. Nasib baik semuanya selamat termasuk henset kesayangan aku tu..

Rupa2nye dalam aku dok kalut ambik berat kat dua awek aku tu, aku lupa yang aku ni pun cedera parah.. Nampak sangat aku ni sayang harta dari diri sendiri. Camna aku boleh tak perasan plus sakit betis aku luka agak dalam sampai kain pelekat yang aku pakai tu dah penuh ngan kaler merah.. Pergh.. Memang aku tak caye aku tak sakit.. Tak kisahla yang penting Alhamdulillah aku selamat dan awek2 aku tu pun selamat..

Ni adalah kali kedua aku excident sebab ular.. Kawan2 aku selalu cakap kalau ular lintas tengah jalan, langgar je jangan peduli tapi aku tak boleh beb. Dalam pala aku mesti terbayang bila aku langgar dia, dia akan patuk kaki aku.. Aku pun tak paham nape aku rasa takut ngan ular. Bukan setakat ular je tapi kalau aku nak pegang ayam pastu ayam tu cam menggelupur mesti aku lepas sebab takut dia patuk. Boleh kata aku ni tak berani nak pegang binatang termasuk kucing yang lembik tu.. Mungkin ni adalah satu nikmat yang Allah tarik dari aku sebab aku tak sayang binatang. Aku tak tau camne nak cari penawar supaya aku dah tak takut ngan binatang2 ni..

Ujian yang aku terima malam ni mungkin untuk menguji kesabaran aku. Aku ni hot temper, pantang kalau benda yang aku sayang rosak sket mesti aku marah2.. Malam ni aku boleh gelak sebab dapat buat rekod baru. Hahaha.. Walaupun esok aku terpaksa keluarkan kos yang agak besar untuk repair motor aku tu tapi aku tak marah pun. Mungkin ni la hikmah dia bila aku selalu pikir ape yang berlaku adalah pemberian dari Allah. Baik atau buruk mesti ada hikmah di sebalik kejadian yang Dia bagi kat kita.. Terima kasih ya Allah sebab bagi aku ketenangan setiap kali aku kena uji.. Terima kasih gak kat korang yang banyak tolong aku bagi kesedaran dan semangat untuk jadi yang terbaik.. Ilmu baru yang aku dapat malam ni, selalu senyum time senang atau susah sebab senyuman adalah satu terapi menenangkan diri.. Semoga Allah ampunkan dosa2 aku dan korang semua.. Amin..



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

12 comments:

  1. oo ulaq belang kuning tu mcm ulaq ketam tebu ja..bisa tu ulaq tu hehe...sabaq ye...sapa tak takut jumpe ulaq..aku pun takut gak hehe

  1. moto, awek2.. adakah moto ang=awek 2..

    bro. aku pun takot ulaq gak. :P

    semoga ang cepat baik.

  1. waalaikumsalam wbt aniki..
    inalillahiwainailaihirojiun.... takpelah aniki,mungkin jatuh motor, masuk kolam, betis luka tu lebih baik daripada teruskan perjalanan pastu kene patuk...Allah lindungi kita daripada benda yg lebih buruk sebenarnya...

    bagus lah aniki ni sebab dapat kawal marah, kalau nak tahu, org yg berjaya ialah org yg boleh kawal marahnya.... senyum dan ketawa tu adalah cara yg paling baik untuk tenangkan diri....good boy..

    jaga diri naaa..letak ubat kat kaki tu, mungkin lepas ni ambil pengajaran, sebelum keluar rumah baca ayat Kursi, dan bertawakal sepenuhnya kpd Allah.... insyaAllah Allah akn lindungi kita...

    apa yg aniki alami inilah mehnah kehidupan...iaitu ujian dan dugaan.. :)

  1. @kumbang jingga
    aku tak kenal spesis2 ulaq ni bro..kalau dok panjang,lidah terjelir tu,suma aku panggil ulaq.cuma nama ja tak tau..hoho

    @naim
    moto dan henset tu awek2 aku..suma tu aku beli atas titik peluh aku sebab tu aku sayang gila..hahaha

    @azwa amani
    oo..mehnah tu ujian ek.baru tau..selalu keluaq rumah tak baca pa pun.rasa beringat kat tuhan sket baru baca bismillah.time lalai tak baca pa dah..insyaAllah akan cuba praktik kan saranan amani tu..ahaks

  1. bagus la ko dah berjaya belajar kawal diri dari marah..satu perubahan besar dalam diri yg mana sangat bagus..


    eh..tapi kalau aku pun takot kot nmpk ulaq melintas tu..ehehe..


    anyway, have a gud rest n take care..ko kan power..takat betis luka tu takde hal la kan? ;p

  1. Alhamdulillah, niki tak apa2
    bukan niki je yg takut kat binatang, akak pun, kalau binatang yg terbang2 lagilah takut..
    tapi akak tak takut ngan kucing akak sayang sangat
    betul tu niki, kita kena terima dengan senang hati sesuatu yang menimpa kita, tapi kadang2 secara tak sengaja kita akan rasa marah kan?
    belum cukup utuh iman yang ada di dada ni...semoga kita sama2 memperkuatkannya lagi Amin

  1. @cik sha
    apala sangat setakat jahit 3 jarum ni..tak rasa ape2 pun..hahaha..punya berlagak aku ni..hoho

    @kak yatie
    sebab kita ni manusia kak.asal perkataan insan tu nasiya yang bermaksud lupa.sebagai makhluk yang tak sempurna,kita memang selalu lupa.cuma dengan kekuatan iman dan amalan yang tinggi insyaAllah kita jadi hebat..haha

  1. dah ok belum lukanya tue..jgn lupa pegi linik & kn ubat ye..lain kali drive hati2 ye..smoga cepat sembuh..
    btw, sy pun takut nan ular juga..huhu..

  1. @terbang bersamaku
    dah ok pun..luka sket je tak de hal la..hahaha..gracias ek

  1. x takut ular, cuma geli je.semoga cepat sembuh!

  1. @asnizaziz
    toce2 amoy..

  1. amin..semoga aniki cepat sembuh .amin..;) lain kali hati2 ya.

    p/s: ujian kifarah dosa^^

Post a Comment