Story Pembesar & Sultan.....

Assalamualaikum.....

Sebelum tu aku nak say sori sebab aku takde mud lagi nak tulis sejarah hidup aku dulu.. Tunggu ar pala aku tak serabut ngan esemen and test baru aku story sejarah aku. Kali ni aku nak citer 1 kisah zaman dulu.. Cam besa ar, aku bab sejarah memang fail nak ingat nama, tempat, pape la yang sewaktu dengannya.. Aku cuma ingat jalan citer je. Kalau sape2 yang tau citer ni and citer aku ni salah, tolong tegur aku.. Jom start citer...

Pada zaman pemerintahan sorang sultan ni dulu, sorang pembesar raja ni pernah tanye kat sultan ni 1 soalan.. " Tuanku, aku ni confuse 1 benda. Dah lama aku pikir benda ni tapi tak dapat jawapan dia. Di sebabkan tuanku sorang yang alim antara kami, aku nak tanya benda ni kat tuanku.. Setan diciptakan dari api tapi balasan yang dia dapat pada hari kiamat nanti, dia kena bakar dalam api neraka gak.. Aku rasa cam tak logik ar sebab dia tu dicipta dari api pastu kena bakar ngan api plak.. Mesti setan tu tak rasa sakit tul tak tuanku?"

Sultan yang dengar soalan pembesar dia tadi tu pun cakap dep" Ishk, betul gak na apa ang cakap ni.. Aku pun terpikir gak bila ang tanya aku tadi. Camnila, aku ada jawapan dah. Ang tolong ambik pasu perhiasan kat depan tu sat.." Pembesar sultan yang tanya soalan tadi tu pun pi ambik pasu tu sambil cakap dalam hati " Apa kaitan pasu perhiasan ni ngan soalan aku tadi ni?? " Lepas dia bagi pasu perhiasan tu kat sultan, sultan tu terus hempuk pasu tu atas pala dia sampai pecah..

Pembesar sultan tu terkejut campur sakit terus berkata " Tuanku, aku cume tanya soalan je. Kalau tuanku tak tau janganla main hempuk2 camni. Sakit tau tak " Sultan tu pun berkata " Aku bukan saja2 nak hempuk tapi tu la jawapan dari soalan yang ang tanya aku tadi. Kita dijadikan dari tanah, pasu tadi pun dari tanah gak. Ang rasa sakit kan kena hempuk ngan pasu yang dibuat dari tanah camtula gak setan yang diciptakan dari api.." Pastu barula pembesar tu paham maksud sultan dia tu..

Aku suka giler baca kisah ni sebab tu aku tulis kat sini.. Tersangat abstrak maksud dia & makan dalam wooo.. Aku tak tau la korang yang baca entry ni dapat rasa ke tak ape yang aku rasa.. Harap2 dapatla ek..hehe.. Peace!!



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

14 comments:

  1. ^_^

    hebat.. :)

  1. @naim
    cita ni memang hebat sebab tu aku tulis..haha

  1. Aniki, memang terasa, cerita yang hebat tapi kakak rasa kalau cakap ngan sultan macam tu masa zaman dulu, boleh dapat hukuman pancung tu hahahha

  1. @yatie awang
    hahaha..saya saja ubah gaya cakap dia sebab tak reti nak tulis cara sastera ni

  1. cerite ni ade banyak version....
    yg sy pnh dengar lain sikit..tapi tak kisah mcmne pun ceritenye, asalkan iktibar dan pengajaran dari cerita tu tetap sama...

  1. @tqaroslan
    hehehe..setuju2

  1. haha ko tulis sendiri ke ? bagus jugak kasi info pada yang masih tertanya-tanya

  1. waahh...perkongsian menarik :)

  1. @freaky
    entry ni aku tulis sendiri ikut cara aku.cuma kisah ni aku ambik dari buku yang aku baca..haha

    @solysolicious
    menarik??ambik pengajaran dari cita ni..

  1. amani pernah terbace dulu kisah ni aniki.... setiap kejadian Allah itu ada asbab yg khusus dan kadag2 tak tercapai dek akal kita.. sebab itulah Allah suruh kita mencari ilmu... amani suka org2 yg boleh memberikan jawapan bagi setiap persoalan kita dengan cara sultan tu... dia bagi jawapan sikit jer, selebihnya kita yg perlu berfikir..

  1. suka cerita ni!
    sama la,bab2 sejarah ni agak sukar cket nak ingt nama,tempat bagai..

  1. Jawapan yang sangat bijak...

  1. @azwa amani
    sokong ngan azwa..bila kita berfikir,sel2 dalam otak akan berhubung macam iklan susu tu...haha

    @fa-in
    kita boleh jadi konco..hehe

    @wuming
    yup..

  1. aniki...nape tak update?

Post a Comment